• Αντίσταση με τους Πολίτες του Χαλανδρίου
  • 26 Σεπτεμβρίου 2023
  • Νέα

Σίμος Ρούσσος: Το έργο μας στο Χαλάνδρι το βιώνουν οι πολίτες καθημερινά – Δεν νομίζω ότι θα ρισκάρουν κάποιο πισωγύρισμα

Μια τρίτη θητεία στον Δήμο Χαλανδρίου διεκδικεί στις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου ο δήμαρχος Σίμος Ρούσσος, για να ολοκληρώσει -όπως λέει- το έργο που ξεκίνησε στην πόλη το 2014. Μάλιστα, «το έργο αυτό βιώνεται καθημερινά από τους πολίτες, οι οποίοι δεν θα ρισκάρουν κάποιο πισωγύρισμα», όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Αντίσταση με τους Πολίτες του Χαλανδρίου στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Ε».

Συνέντευξη στον Θάνο Σταθόπουλο

Στη συζήτηση που είχαμε μαζί του, καθώς μας περιηγούσε στο υπό ανέγερση νέο δημαρχείο της πόλης, ο δήμαρχος έκανε συνοπτική αναφορά στα πεπραγμένα της μέχρι σήμερα θητείας του και στις προτεραιότητες για τη νέα δημοτική περίοδο, εφόσον επανεκλεγεί, ενώ αναφέρθηκε στα εμπόδια που εξακολουθεί να θέτει στη λειτουργία ενός δήμου το «τέρας της γραφειοκρατίας» και σε άλλα ενδιαφέροντα θέματα.

Κύριε Ρούσσο, είστε δήμαρχος στην πόλη για δύο συνεχόμενες θητείες. Για ποιον λόγο διεκδικείτε και τρίτη θητεία και γιατί οι πολίτες να ανανεώσουν την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό σας;

Διεκδικούμε μια νέα θητεία για να ολοκληρώσουμε το σχέδιο που ξεκίνησε η σημερινή διοίκηση να υλοποιεί το 2014. Έκτοτε, έχει γίνει, με συνέπεια και σταθερά βήματα, ένα έργο που αλλάζει σταδιακά την εικόνας της πόλης σε επίπεδο βασικών υποδομών, βιώσιμης κινητικότητας, διαχείρισης απορριμμάτων, καθαριότητας, εφαρμογής πολιτικών κυκλικής οικονομίας, αξιοποίησης κοινόχρηστων χώρων, επίλυσης χρόνιων προβλημάτων και υπεράσπισης του δημοσίου συμφέροντος.

Διεκδικούμε μια νέα θητεία, για να ολοκληρώσουμε το σχέδιο που ξεκίνησε η σημερινή διοίκηση να υλοποιεί το 2014.

Οι πολίτες βιώνουν στην καθημερινότητά τους τις αλλαγές που γίνονται, με συγκεκριμένο σχέδιο και σοβαρότητα, για το καλό της πόλης και δεν πιστεύω ότι θα ρισκάρουν κάποιο πισωγύρισμα.

Όταν αναλάβατε για πρώτη φορά δήμαρχος είχατε κάποιο συγκεκριμένο όραμα για το πώς πρέπει να αλλάξει το Χαλάνδρι. Σήμερα, ποιες από αυτές τις αλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί, ποιες όχι και γιατί;

Όλα όσα σχεδιάσαμε για το Χαλάνδρι είτε έχουν υλοποιηθεί, είτε είναι στη φάση της υλοποίησης ή είναι στον προγραμματισμό της επόμενης δημοτικής περιόδου. Καταρχήν, στα έργα υποδομών, που τόσο είχε ανάγκη η πόλη, έχουν ολοκληρωθεί τα δύο έργα ομβρίων, που δημιούργησαν μια αντιπλημμυρική λεκάνη 1.800.000 τ.μ., το μεγαλύτερο μέρος των κτηριακών παρεμβάσεων στα σχολεία, που ξεπέρασαν τα 4 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος του έργου οδοποιίας των 13.000.000 ευρώ, το οποίο έχει αλλάξει την εικόνα του οδικού δικτύου της πόλης. Προς την ολοκλήρωσή του οδεύει το νέο αθλητικό κέντρο στο Πάτημα, αλλά και το νέο δημαρχείο, που σε λίγους μήνες θα πάρει τη θέση του στην καρδιά της πόλης, παρότι έμεινε στα χαρτιά από το 1999.

Παράλληλα, το επόμενο διάστημα ξεκινούν τρία ακόμα έργα αστικών αναπλάσεων, που έρχονται να συμπληρώσουν τις αναπλάσεις πάνω στη διαδρομή του Αδριάνειου Υδραγωγείου και να αλλάξουν πλήρως την κινητικότητα και την προσβασιμότητα στο κέντρο και τις γειτονιές. Συνολικά θα αναπλαστούν περισσότερα από 138.000 τ.μ. πεζοδρομίων, θα γίνουν εκατοντάδες νέες φυτεύσεις, ράμπες ΑμεΑ, υποβιβάσεις πεζοδρομίων, νέες θέσεις στάθμευσης και μια σειρά από εφαρμογές smart cities.

Αν αναλογιστούμε δε την προσπάθεια που έχει γίνει στη διαχείριση των απορριμμάτων, με ένα ευρύ δίκτυο διαλογής στην πηγή, στην πολεοδομική ανασυγκρότηση της πόλης, με το νέο ΓΠΣ, την ένταξη στο Σχέδιο Πόλης της περιοχής «Πεύκο Πολίτη» αλλά και την απόκτηση 34 στρεμμάτων νέων κοινόχρηστων χώρων, τολμώ να πω, ότι το σχέδιο που βάλαμε σε εφαρμογή το 2014 υλοποιείται απρόσκοπτα.

Προβάλλατε ως διαφοροποιητικό στοιχείο της διοίκησής σας μια πιο… αριστερή ματιά στα προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη. Σε ποιους τομείς νομίζετε ότι όντως πετύχατε κάτι τέτοιο;

Θα έλεγα ότι αυτό που περιγράφετε ως αριστερή ματιά, είναι, για τη σημερινή διοίκηση, ο αυτονόητος τρόπος διαχείρισης των κοινών, ο οποίος συνοψίζεται στην καθημερινή διαχείριση των αναγκών της πόλης, την ισότιμη αντιμετώπιση όλων των πολιτών, την προστασία των ασθενέστερων, την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος και του δημόσιου χώρου, τη διαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών.

Πολιτική Προστασία χωρίς εξοπλισμό και επαρκές προσωπικό δεν μπορεί να υπάρξει. Μετά τις πλημμύρες στη Θεσσαλία δεν νομίζω ότι μπορούμε να εφησυχάζουμε.

Με αυτές τις αρχές ασκήσαμε κοινωνική πολιτική, σχεδιάσαμε τα έργα υποδομών, επιλύσαμε τις πολεοδομικές εκκρεμότητες της πόλης, διαμορφώσαμε πολιτιστικό προϊόν και αθλητικές δράσεις για όλους.

Εάν ο Χαλανδραίος σας επιλέξει για τρίτη φορά ως δήμαρχό του, ποιες θα είναι οι προτεραιότητές σας στη νέα δημοτική περίοδο;

Βασική μας προτεραιότητα είναι να ολοκληρωθούν όλα τα έργα των αναπλάσεων, που θα καταστήσουν βιώσιμη την κινητικότητα στην πόλη και να αξιοποιήσουμε την τεράστια αναπτυξιακή ευκαιρία που δημιουργεί η ένταξη στο Σχέδιο Πόλης της περιοχής των 1.300 στρεμμάτων.

Επίσης, θα υλοποιήσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της πόλης και την ενεργειακή αυτονομία των σχολείων και των δημοτικών κτηρίων, με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ.

Και ασφαλώς θα διεκδικήσουμε χρηματοδότηση για τη δημιουργία μιας τοπικής μονάδας διαχείρισης βιοαποβλήτων, με στόχο την παραγωγή κομπόστ αλλά και βιοαερίου, με το οποίο κινούσαμε απορριμματοφόρο του Δήμου κατά την πιλοτική εφαρμογή του ευρωπαϊκού προγράμματος Waste4Think.

Το τελευταίο διάστημα βιώνουμε μια διπλή εθνική τραγωδία, πρώτα με τις πυρκαγιές και μετά με τις πλημμύρες. Αλλά και σε τοπικό επίπεδο οι πολίτες δοκιμάζονται από χιόνια, πλημμύρες και φωτιές. Πού αρχίζει και πού τελειώνει η ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον συγκεκριμένο τομέα; Εσείς, ως Δήμος Χαλανδρίου, πόσο θωρακισμένοι είστε σε θέματα Πολιτικής Προστασίας;

Η Πολιτική Προστασία απαιτεί ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης σε επίπεδο κράτους που θα περιλαμβάνει κονδύλια για εξοπλισμό και προσωπικό. Ο Δήμος Χαλανδρίου, όπως και πολύ δήμοι ανά την Ελλάδα, προσπαθούν με τρεις – τέσσερις μόνιμους υπαλλήλους και κάποιους συμβασιούχους, που εμείς ως Δήμος του κρατάμε με ασφαλιστικά μέτρα, να ανταποκριθούν σε ακραίες πλέον καιρικές καταστάσεις, οι οποίες γίνονται όλο και πιο συχνές, λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Κάποτε θα πρέπει να αποφασίσουμε και στη χώρα μας πού θέλουμε να δώσουμε προτεραιότητα, στο αυτοκίνητο ή στον πεζό. Δεν μπορεί να είναι και τα δύο προτεραιότητα, ταυτόχρονα.

Πολιτική Προστασία χωρίς εξοπλισμό και επαρκές προσωπικό δεν μπορεί να υπάρξει. Στο Χαλάνδρι, χάρη στον έγκαιρο καθαρισμό των οικοπέδων, περιορίσαμε τους κινδύνους πυρκαγιάς το καλοκαίρι και αποφύγαμε τα πλημμυρικά φαινόμενα, με τα δύο μεγάλα ομβρίων που έχουν γίνει, και τα οποία έχουν αντέξει έως και 100 τόνους βροχής ανά στρέμμα. Μετά τις πλημμύρες στη Θεσσαλία, όμως, δεν νομίζω ότι μπορούμε να εφησυχάζουμε. Εκτός από το σχέδιο Πολιτικής Προστασίας, απαιτείται και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Διαχείριση απορριμμάτων. Άλλος ένας τομέας όπου το κρατικό μπλέκεται με το αυτοδιοικητικό και μπερδευόμαστε. Στο συγκεκριμένο θέμα ποια πρόοδος έχει σημειωθεί στον Δήμο σας και τι πρέπει να περιμένουμε ακόμη;

Αυτή τη στιγμή ο Δήμος Χαλανδρίου είναι από τους ελάχιστους στην Ελλάδα που έχει τόσο αναπτυγμένο δίκτυο διαλογής στην πηγή, με πάνω από 7.000 κάδους τοποθετημένους σε όλη την πόλη και με δυνατότητα ανάπτυξης άλλων 1.000 στον τομέα των βιοαποβλήτων. Με αυτόν τον σχεδιασμό έχει καταστεί εφικτό να εκτρέπονται από την ταφή το 36% των συνολικών ετήσιων παραγόμενων στερεών αποβλήτων της πόλης (στοιχεία 2022), συνολικά 15.469 τόνοι! Η επίδοση αυτή, με βάση τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του ΕΔΣΝΑ το 2021, είναι η κορυφαία επίδοση δήμου στην Αττική.

Θα διεκδικήσουμε περαιτέρω αυτονομία του Δήμου στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων και χρηματοδότηση, όπως σας είπα, για τη δημιουργία μιας τοπικής μονάδας διαχείρισης βιοαποβλήτων.

Η ένταξη στο σχέδιο της περιοχής Πεύκο-Πολίτη ήταν από τις σοβαρότερες πολεοδομικές εκκρεμότητες στον Δήμο σας, η οποία ωστόσο μάλλον παίρνει τον δρόμο της. Τι γίνεται όμως με το ανοιχτό θέμα του κολλεγίου της περιοχής και τι ακριβώς διακυβεύεται από πλευράς κόστους για τους δημότες;

Μετά από 52 χρόνια, πράγματι, η περιοχή των 1.300 στρεμμάτων έχει έγκριση Πολεοδομικής Μελέτης. Ο Δήμος ήδη εκκίνησε τις διαδικασίες για τη σύνταξη της Πράξης Εφαρμογής, ώστε να προχωρήσουν και οι επόμενες διαδικασίες.

Είναι μια μεγάλη επιτυχία για το Χαλάνδρι αλλά και μια τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης. Μια νέα πόλη θα δημιουργηθεί μέσα στην πόλη. Βέβαια, η χαριστική ένταξη του αμερικανικού κολεγίου ACS και η εξαίρεσή του, με υπουργική απόφαση, από την Πολεοδομική Μελέτη της περιοχής, δημιουργεί μεγάλες αδικίες. Με τον τρόπο που προωθείται η ένταξη του εν λόγω ακινήτου το κολλέγιο απαλλάσσεται από τις νόμιμες εισφορές σε γη και χρήμα, γεγονός που, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, θα οδηγήσει σε παράλογες επιβαρύνσεις των μικροϊδιοκτητών.

Το Χαλάνδρι αποτελεί σημαντική τοπική αγορά, αλλά και εστία προσέλκυσης όσων αναζητούν έναν χώρο ψυχαγωγίας στα Βόρεια. Ωστόσο, η κυκλοφορία και η στάθμευση στο κέντρο της πόλης είναι «πονεμένη» ιστορία. Τι κάνατε γι’ αυτό μέχρι σήμερα και πότε θα κυκλοφορούμε πιο εύκολα στην πόλη σας;

Είναι μια «πονεμένη» ιστορία πράγματι. Ωστόσο έχει γίνει σχεδιασμός για την ελάφρυνση του προβλήματος. Ο χώρος στάθμευσης των 5.500 τ.μ. του νέου δημαρχείου, το οποίο ολοκληρώνεται τους επόμενους μήνες, σε συνδυασμό με τη λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, που θα δρομολογηθεί, θα συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της κατάστασης.

Κάθε έργο που τελειώνει, κάθε έργο που ξεκινά, κάθε εκκρεμότητα δεκαετιών που κλείνει, κάθε λιθαράκι που βάλαμε, ως διοίκηση, για ένα καλύτερο αύριο, είναι νίκη για την πόλη, που μας δίνει χαρά και ικανοποίηση.

Βέβαια, κάποτε, θα πρέπει να αποφασίσουμε και στη χώρα μας πού θέλουμε να δώσουμε προτεραιότητα, στο αυτοκίνητο ή στον πεζό. Δεν μπορεί να είναι και τα δύο προτεραιότητα, ταυτόχρονα. Η κινητικότητα και η προσβασιμότητα στο κέντρο της πόλης πάντως θα αλλάξει ριζικά όταν ολοκληρωθούν τα τρία μεγάλα έργα αστικών αναπλάσεων που αφορούν στο κέντρο. Οι αναπλάσεις πάνω στη διαδρομή του Αδριάνειου Υδραγωγείου έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ το επόμενο διάστημα ξεκινούν τα έργα της βιοκλιματικής ανάπλασης του κέντρου και της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στον κεντρικότατο δρόμο της Αγ. Παρασκευής. Το κέντρο θα καταστεί έτσι πλήρως προσβάσιμο από πεζούς, ποδηλάτες, ανάπηρα άτομα, ηλικιωμένους και οικογένειες με καροτσάκια.

Ασχολείστε χρόνια με την Αυτοδιοίκηση, τα σχεδόν 9 από αυτά ως δήμαρχος. Ποιες νίκες σε αυτή τη διαδρομή σας έκαναν να χαρείτε πραγματικά και ποιες ήττες σας απογοήτευσαν;

Κάθε έργο που τελειώνει, κάθε έργο που ξεκινά, κάθε εκκρεμότητα δεκαετιών που κλείνει, κάθε λιθαράκι που βάλαμε, ως διοίκηση, για ένα καλύτερο αύριο, είναι νίκη για την πόλη, που μας δίνει χαρά και ικανοποίηση. Όσες οι νίκες όμως, άλλες τόσες και οι ήττες που έχουμε γευτεί, κυρίως από την άνιση μάχη με το τέρας της γραφειοκρατίας, που δυσχεραίνει ακόμα και την πιο απλή ενέργεια, όπως η διαπλάτυνση ενός πεζοδρομίου.

Σκεφτείτε τώρα τι έχουμε αντιμετωπίσει στην υλοποίηση μεγάλων και περίπλοκων έργων, όπως το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για το Αδριάνειο Υδραγωγείο, όπου οι γραφειοκρατικές διαδικασίες απειλούν, ανά πάσα στιγμή, να θέσουν το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος…